Vážené čtenářky a čtenáři,

dovolte mi, abych vás po úspěšném rozjezdu nového školního roku na Gymnáziu Mojmírovo náměstí srdečně pozdravila. Obzvláště bych chtěla přivítat naše nové studenty prvního ročníku, kteří už mají za sebou adaptační kurz a kteří se již oficiálně stali plnohodnotnou součástí naší gymnaziální komunity. Vstupujete do nového období plného nejen vzdělávacích výzev, ale také příležitostí k osobnímu růstu a budování vztahů, které vás budou provázet po celou dobu studia a možná i života.
Ráda se samozřejmě znovu setkávám i se studenty vyšších ročníků. Z nich ta největší výzva čeká ročník maturitní. Nebude to lehké, ale společně to zvládneme.

Nyní bych ráda stručně zhodnotila uplynulý školní rok, který byl pro naši školu v mnoha ohledech přelomový. Ve výuce prvního ročníku jsme začali pracovat podle nového školního vzdělávacího programu, jehož hlavním cílem je rozvíjet klíčové kompetence studentů, a to především ty osobnostní a sociální. Tento přístup nás vedl k tomu, abychom do výuky zařadili více času věnovaného nejen tradičnímu vzdělávání, ale i autonomnímu učení, které umožňuje studentům převzít větší zodpovědnost za vlastní studijní postup a rozvoj. Rovněž jsme kladli důraz na budování kvalitních vztahů ve třídě a zavedli jsme například pravidelné mentorské rozhovory studentů s jejich třídními. Tímto jsme podpořili osobní přístup a přispěli také k jejich individuálnímu rozvoji.

Hlavně v prvním ročníku jsme zvýšili podíl blokové výuky s důrazem na nefrontální metody, což vedlo k lepšímu zapojení studentů a zvýšené interaktivitě ve výuce. Umožnilo nám to více pracovat s reálnými situacemi a podpořit kreativitu studentů při řešení problémů. Pozitivní zpětná vazba od studentů i učitelů nás utvrdila v tom, že tato cesta je správná a pro všechny přínosná.

V nadcházejícím školním roce budeme v těchto inovacích pokračovat, ba dokonce je ještě rozšíříme. Bloková výuka, která se dříve konala jeden týden v měsíci, bude nyní rozložena do měsíce celého, což nám poskytne větší flexibilitu a umožní studentům plynulejší zapojení do různých vzdělávacích aktivit. Tím ještě lépe podpoříme rozvoj klíčových kompetencí, které jsou důležité nejen pro školní úspěch, ale i pro budoucí život a kariéru.

Inovovat v tomto školním roce budeme také tzv. projektové týdny. Každý z nich bude nyní věnován jednomu vybranému tématu, které budeme zkoumat z různých úhlů pohledu. To podpoří mezioborové myšlení a umožní nám se na jedno téma podívat z perspektivy několika oborů zároveň. U studentů při tom budeme rozvíjet dovednosti vzájemné spolupráce, prezentace osvojených si poznatků a v neposlední řadě i argumentace.Tedy schopnosti, které považujeme za klíčové pro další studium i praxi. Inspiraci k této formě výuky čerpáme z metodiky Didaktického inkubátoru, která nás oslovila svou praktičností a efektivitou. S jejím garantem, Mgr. Miroslavem Slowikem, Ph.D., jsme navázali spolupráci, jejíž výsledkem bude nejen program činnostního a vrstevnického učení, ale i metodické a mentorské vedení pedagogů.

Další novinkou je zavedení elektronických portfolií, která si studenti v tomto školním roce začnou budovat. Tato portfolia budou sloužit k zaznamenávání a sledování jejich osobního a studijního rozvoje. Věříme, že elektronická portfolia budou užitečnými nástroji, které studentům umožní lépe reflektovat jejich pokrok a cíleně se zaměřit na oblasti, ve kterých ještě vnímají prostor k růstu.

V neposlední řadě chci do našeho pedagogického týmu přivítat několik nových kolegů a kolegyň, kteří k nám přinášejí další nápady a energii. Zároveň nás těší, že od letošního roku máme ve škole i školního psychologa, který bude studentům k dispozici pro podporu nejen v oblasti studia, ale i v jejich osobním životě.

Na závěr bych ráda vyzdvihla nasazení a nadšení našich pedagogů, kteří neustále hledají nové způsoby, jak zpestřit či obohatit svou výuku. Realizace všech našich plánů by nebyla možná bez jejich úsilí a odhodlání. Stejně tak bych ráda ocenila vás, naše studenty, za píli, odhodlání a chuť se neustále zlepšovat. Věřím, že nás čeká další inspirativní rok, který nám přinese spoustu nových zážitků, poznatků, zkušeností a především pak příležitostí k osobnímu růstu.

Přeji vám všem úspěšný a radostný školní rok 2024/2025!

Doubravka Matušková