S učitelkou matematiky Lenkou Zemánkovou si o krásách matematiky, cestování, koníčcích i atmosféře ve škole povídal Michal Kříž ze třetího ročníku.

Jak byste reagovala na otázku, kterou často studenti kladou – k čemu je matematika?

Já doufám, že si ji většina lidí neklade (smích). O celospolečenském významu matematiky nemám pochybnosti, pohání vše okolo nás, i věci, kde bychom ji třeba nečekali. Tedy nejen technologie a inženýrství, ale nalezneme i aplikace v přírodních vědách, v medicíně a mnoha dalších oborech. Bez ní by nebyla předpověď počasí, nebyl by internet, lékaři by nemohli dělat magnetické rezonance (neviděli by do mozku), neuměli by je vyhodnocovat, nejezdili bychom v autech…, ten seznam by byl nekonečný.

A pak se můžeme bavit o tom, k čemu je matematika konkrétnímu člověkovi. I když se někdo profesně zaměřuje méně matematickým směrem, znalost základních principů mu může usnadnit život. Nemyslím teď, že by si při čekání na autobus opakoval kvadratické rovnice, ale věci jako finanční gramotnost (zvolit si výhodnější hypotéku, vhodně investovat peníze), schopnost rozumět grafům a analýzám (stále důležitější v dnešní době), kritické myšlení, a i logické myšlení. Věřím, že tomu všemu studium matematiky pomáhá.

Co vás přivedlo k matematice?
Matematika mě vždy bavila, ale na střední škole mi bohužel chyběl rozhled a zdálo se mi, že mi ho matematika na pedagogické fakultě příliš nerozšíří, proto jsem si jako studijní obor na vybrala češtinu a dějepis. Během prvního půl roku studia mi ale matematika začala chybět, čeština a dějepis byly o studiu faktů, ale nebyl tam moc prostoru pro vymýšlení nových věcí. Zároveň se mi nezdálo nereálné studovat víc oborů, proto jsem si druhý rok studia přidala ještě matematiku a výchovu ke zdraví. Tato kombinace oborů již splňovala moje představy o rozmanitosti a moc mě bavila.

Co vás na matematice baví?
Jak už jsem zmínila, matematika vám dává možnost přemýšlet a dívat se na jeden problém z více úhlů, umožňuje vám rozvíjet se v různých směrech. Mám radost, když si lámu hlavu nad nějakým problémem a pak mě najednou z ničeho nic napadne řešení, postup, který by mohl fungovat. Ověřím ho a zjistím, že buď funguje, anebo musím hledat znovu, ale i to k matematice patří.

Co jiného místo matematiky byste někdy měla chuť učit?
Kdybych neučila matematiku, chtěla bych učit literaturu (je krásná, rozmanitá, plná příběhů jak autorů děl, tak postav).

Jak vám vyhovuje atmosféra na Mojmíraku?
S atmosférou na Mojmíráku jsem spokojená, je velkým bonusem, když můžete pracovat v příjemném prostředí, kde vychází vstříc vašim nápadům.

Chtěla byste být třídní učitelkou?
Někdy v budoucnosti ano, ale v současnosti jsem spokojená s tím, že jsem zastupující třídní. Mohu se díky tomu více sblížit se studenty, třeba když s nimi jezdím na výlety, ale samozřejmě stejný vztah jako třídní s nimi nemám.

Jak ráda trávíte svůj volný čas?
Většinu svého volného času trávím s přáteli, hrajeme deskovky, jezdíme na kole, na výlety. Ráda plavu, jezdím na kolečkových bruslích, čtu knížky, vařím – ne moc dobře a peču a zdobím dorty – jen na tyto dvě poslední aktivity nemám poslední dobou moc čas.

Máte nějaký cestovatelský sen?
Momentálně bych chtěla navštívit Skotsko, tam jsem ještě nikdy nebyla, láká mě Edinburgh, Loch Ness, ostrov Sky a spousta dalších míst. Než jsem začala cestovat, byla mým velkým snem Itálie, tu už se mi podařilo navštívit několikrát. Moc ráda bych se časem vrátila na Capri, což je ostrov, který má mimo sezónu neodolatelnou, jedinečnou atmosféru, nesmí tam jezdit auta, jsou tam jen uličky široké cca metr, na náměstí kavárničky, terasy s nádherným výhledem na moře, prostě nádhera.

Chováte doma nějakého domácího mazlíčka?
Mám dvě kočky – Macka a Fouska.